Slampapi és követői

MEGJELENT: 2018. december 10., hétfő | SZERZŐ: Gergely András

A Versünnep Fesztivál 2019-ben a kilencven éve született Kányádi Sándorra, a negyven éve elhunyt Örkény Istvánra, a hetven éve született Nagy Gáspárra, a százhetven éve elhunyt Petőfi Sándorra és Ady Endre halálának századik évfordulójára emlékezik.
A hivatásos előadók és művészeti egyetemek, szakirányú intézmények hallgatói vers- és prózamondás, énekelt és megzenésített vers, film- vagy képzőművészeti alkotás, és idén először slam poetry kategóriában mérhetik össze tudásukat. 

      
Kép forrása

A professzionális jelentkezők elő- és középdöntőit februárban és márciusban rendezik meg, a finálé április 14-én lesz a Nemzeti Színházban, ahová minden kategóriában a tizenöt legjobb előadó kap meghívást. 
A fesztivál hivatalos programjához bármely magyarországi vagy határon túli iskola és civil szervezet csatlakozhat, ha vállalja egy amatőr versmondó verseny megrendezését. A Versünnep szervezői biztosítják egy szakember delegálását a civil versenyek zsűrijébe.
A civil versenyek legjobb produkcióinak seregszemléjét június 8-án a Pesti Vigadóban rendezik.

Kép forrása


A slam poetry igazán vagány, közéleti műfaj, amit csak bátran lehet jól csinálni. A múlt század nyolcvanas éveinek közepén jelent meg, mint önálló előadói műfaj, a Spoken Word versengő formájaként, Marc Kelly Smith („Slampapi”) kezdeményezésére. Ez egy modern költészeti stílus, amely csakis szóban és leginkább élőben hatásos.
Nem versfelolvasás, mert első hallásra is érthető a szöveg és többnyire fejből mondják, színpadi elemekkel tarkítva. Nem színházi előadás, mert nincs előzetes forgatókönyv, bárki felmehet a színpadra. Nem rap, mert nincs alatta zene és nem is szükséges a kötött ütemes lüktetés. Kicsit mégis rap, mert az utca nyelvén szól, aktuális témákról, hétköznapi emberektől, hétköznapi embereknek. Kicsit mégis színház, mert az egyes versek előre megtervezettek, begyakoroltak és az előadók a szavakon kívül egész testüket is bevethetik. Kicsit mégis vers, mert többnyire van benne rím, hasonlat, metafora és egyéb költészeti elemek. Ez egy kötetlen stílus, amiben az egyetlen szabály, hogy a slammernek három perce van a színpadon a szavalásra, hogy érveljen, meggyőzzön, megnevettessen, szórakoztasson, elgondolkodtasson és sikert arasson.

Kép forrása

És, ha már slam, itt az alkalom, hogy beszámoljunk a magyar slammerek nagy sikeréről: néhány nappal ezelőtt Molnár Péter nyerte a Budapesten rendezett Slam Poetry Európa-bajnokságot. A versenyen huszonegy ország versenyzői vettek részt, s magyar bajnoka még sosem volt az évente megrendezett Európa-bajnokságnak.
A verseny zsűrielnöke Bob Holman amerikai költő, egyetemi professzor volt, a zsűriben pedig ott ült a Women of the World Poetry Slam Championship idei győztese, a kenyai születésű amerikai, queer Mwende „FreeQuency” Katwiwa is.
Az Európa-bajnokság és a hozzá kapcsolódó rendezvények négy napon át tartottak, Trafóban, ahol workshopot tartott, mások mellet az imént említett Marc Kelly Smith, a slam poetry atyja is.
Molnár Péter győzelme mellett a Slam Poetry Európa-bajnokság második helyzettje – aki egyébként a zsűri különdíját is átvehette – Adriana Bertran lett Spanyolországból, a harmadik helyen pedig Frost végzett Norvégiából. A közönségdíjat pedig a Belgiumból érkezett Nathan Jonniaux aka REQ nyerte.




Megosztás