Apukám, ez jól sikerült!

A Könyvtárstanárok Egyesülete idei Tavaszi Szakmai Napját a Cseh Centrum-ban tartotta 2018. április 12. -én, Nemcsakkisvakond – a cseh kultúra és iskolai könyvtárak címmel. A program célja Csehország iskolai könyvtári rendszerének, életének és a cseh kultúrának, azon belül is kiemelten a magyarul is elérhető cseh kortárs gyermek- és felnőttirodalmak a bemutatása volt. A rendezvény megszervezését és lebonyolítását a Cseh Cenrtum és a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. támogatta.

Kép forrása

Könyvtári projektek
A szakmai programot Juraj Chmiel cseh nagykövet és Simon Krisztina a KTE elnök köszöntője nyitotta meg. Az üdvözlő beszédeket követően Edita Vaníčková Makosová, a Gymnázium Příbram iskola könyvtárosának előadását (Iskolai könyvtári élet Csehországban.) hallgathattuk meg. Általános kulturális áttekintés után kitért előadásában fiataloknak szólító könyvtáros projektekre, mint például a „čtení pomáhá” (az „olvasás segít”) elnevezésű kezdeményezésre, amely a fiatalabb generáció tagjait biztatja könyvfalásra egy „adományozás akció” keretében. Bemutatta továbbá a „BOoK! Con” olvasásnépszerűsítő programot is, amely pedig az egyik „legnehezebben megszólítható korosztályt”, a tizenéveseket célozza meg a népszerű Comic Con-ok mintájára. Végezetül bemutatta saját könyvtárát, illetve beszámolt egy „iskolai könyvtárosok közötti” versenyről, amely nagy érdeklődést váltott ki hazai kollégák körében.

Kép forrása

Nemcsakkisvakond
Hanzelik Gábor irodalmár, műfordító utazásra hívta a közönséget a cseh irodalom 1990-től napjainkig tartó időszakába. Áttekintésében kitért a rendszerváltás utáni cseh könyvkiadás főbb problémáira, a főbb irányzatokra és azok képviselőire, valamint ős is bemutatott néhány olvasásnépszerűsítő kezdeményezést, például a Könyvtári villamos-t, amely a J. Mahen brnoi könyvtár programja.
Juhászné Hahn Zsuzsanna műfordító mutatott be két különleges cseh könyvet, melyek egyedisége abban rejlik, hogy Petra Soukupová egy problémát dolgoz fel gyermek és felnőtt olvasók számára úgy, hogy a két mű bizonyos pontokon kapcsolódik, és a két különálló kötet összefüggő történetté áll össze. A könyvek irodalmi értékükön túl terápiás eszközként is szolgálhatnak.
A délelőtti program zárásaként Sándor Csilla a Csodaceruza Magazin lapalapító szerkesztője mutatta be a cseh Raketa gyerekirodalmi folyóiratot. A gyermeklap a kortárs érdeklődésnek megfelelő, igényes grafikai kivitelezésű mű, a fordítást a Cseh Centrum munkatársai készítették. A kiadvány megtekinthető a 25. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon is. 

Kép forrása

A prágai Gólem

Rövid felfrissülés után a délutáni program során a résztvevők két szekcióban folytatták a munkát. A középiskolás korosztállyal foglalkozó könyvtárostanároknak Marek Toman, a magyarul is megjelent A prágai Gólem című mű szerzője mutatkozott be. Előadása során egy magyarul még nem olvasható könyvvel is megismertette a hallgatóságot. A könyv azért is volt izgalmas, mert egy vadnyugati cukrászdában dolgozó könyvtároshölgy áll a cselekmények középpontjába. Melyik könyvtárostanár szíve ne dobbanna meg a téma hallatán? 
Nyirő Gizellától azt tudhatta meg a hallgatóság, hogy cseh irodalmi műveket felhasználva hogyan fejleszthető a diákok önismerete és jövőképe könyvtári eszközökkel. 
Donkó Erika pedig könyvtárhasználati foglalkozásra invitálta a résztvevőket a Különös küldemény Irodalom éjszakája 2017 című antológia felhasználásával, melyből egy-egy példányt mindenki haza is vihetett a Cseh Centrum ajándékaként. 

Kép forrása

Csoportalakítás és a kapcsolatépítést
Az általános iskolás korosztállyal foglalkozó könyvtárostanárokat Pandur Emese vezette be a kooperatív molekuláris csoportalakítás és a kapcsolatépítést segítő celeb játék rejtelmeibe. Hasonlóan izgalmas volt Simon Krisztina rövid papírszínházi bemutatója. Itt a résztvevőknek el kellett készíteniük, majd elmesélniük egy-egy képkockát a Svěrák: Apukám, ez jól sikerült! című könyvének története alapján. Az interaktív bemutató során kiderült, hogy a papírszínház milyen területeken fejlesztheti a diákok kompetenciáit és mely órákon használható. 

Németh Szilvia ötleteket adott ahhoz, hogy hogyan használhatjuk fel Sverák könyvét földrajzórán, élményszerűvé téve Csehország megismerését. Azt, hogy a részvevők otthon is kipróbálhassák a hallottakat lehetővé tette, hogy a könyvet a KELLO-nak köszönhetően haza is vihették a könyvtárostanárok. 

Úgy gondolom, Sverák után én is elmondhatom a szakmai napról: Apukám, ez jól sikerült!