Ötletcsomag konferenciajáróknak

A könyvtárosok közelgő vándorgyűléséhez kapcsolódva fantasztikus anyagot állított össze a Könyvtár Információ Társadalom, azaz KIT Hírlevél. A szellemes anyagból szemlézünk egy keveset, annál is inkább, mert a nyári konferenciaszezonban a könyvtárosok mellett nyilván sok olvasónknak jönnek jól az okos tanácsok.  

Légy társasági lény! 

Az amerikai könyvtárosok országos találkozójuk előtt hasznos tanácsokkal látják el a konferencia résztvevőit. A parti-kapcsolatok persze a tengeren túl talán fontosabbak, mint nálunk, de azért érdemes megfontolni a messziről jött ötleteket.  
„A konferencia rövid ideje sokkal jobban hasznosítható valóban fontos kapcsolatok kiépítésére, ha tervezzük networking stratégiánkat. Mindig legyen nálunk névjegykártya, és ne felejtsük el elkérni másokét sem.
„A konferenciákon rengeteg a társasági esemény, fogadás, reggeli, party -- a legjobb lehetőség ismerkedésre az informális légkör és a környezet miatt.”

„Újoncként a szakmában a legegyszerűbb a passzív szerepet választani és arra várni, hogy mások kezdeményezzenek. A veterán könyvtárosok régi barátként üdvözlik egymást, és óhatatlanul is klikkekbe tömörülnek. Átmenetileg társasági lénnyé válva a kívülről zártnak tűnő körök új lehetőségeket nyithatnak meg a későbbiekben.”
„Bizonyára ismersz egy-két embert, akikkel együtt dolgozol munkahelyen, bizottságban, stb., hozd össze őket! Ha épp egy régi munkatársaddal beszélgetsz, és belép egy ismerős, mutasd be őket egymásnak. Nemcsak a kínos helyzettől szabadulsz meg, hanem esetleg valaki számára fontos kapcsolatot hozhatsz létre. Nagy létszámú konferenciákon az ilyen apró kedvességek teszik a közösséget barátivá.”

Konferenciára készülve
Ann Sweeney és Ruth Wolfish a Special Libraries Association (amerikai szakkönyvtáros egyesület) vezetőségi tagja inkább szakmai szempontokra koncentrálva látják el tanácsokkal a résztvevőket.  
Azonos időpontban két párhuzamos előadást nézz ki – javasolják – így ha túl sok embert látsz az egyik szekcióban, vagy rájössz, hogy az előadás alulmúlja várakozásaidat, át tudsz menekülni a másik szekcióba.
Ha van érdekes előadástéma vagy előadó, érdemes áttekintenj a kapcsolódó adatokat. Jó esetben a konferenciaszervező ezeket megadja honlapján, s így igazi szakmai párbeszéd alakulhat ki. 
Az is okos gondolat, amely szerint „Nem mindig csak a szó szerint elhangzó szöveget érdemes figyelni. Ennél a legtöbbször sokkal tanulságosabb azokat a metajeleket felfedezni – legyen az előadás vagy egyszerű beszélgetés – melyek a beszélő rejtett(ebb) szándékaira utalnak. Pl. hogy mennyire hisz abban, amit mond? Milyen utalásokat tesz? Használ-e mások által korábban elhangzott jellegzetes kifejezéseket, és kiét? E metajelek alátámaszthatják, vagy akár hitelteleníthetik is a mondandóját.”
És persze arra is felhívják a figyelmet, hogy „a konferencia csak azok számára térül meg, akik igyekeznek ki is használni azt. Azaz: felkészülnek rá, új kapcsolatokat teremtenek, részt vesznek a szakmailag legígéretesebb workshopokon, előadásokon és a kapcsolatépítési lehetőségeken.” 

Modern idők, modern előadók!
Előadóknak szól a harmadik javaslatcsomag, amely azt mondja el, hogyan érdemes konferenciára készülni a közösségi média korában?
A szerző azt írja: „Készíttettem olyan matricákat, amelyeket az általam gyakran ajánlott cikkeim rövid linkjét tartalmazzák. Ezeket névjegyemre ragasztom az éppen felhozott téma szerint.” Ugyancsak az ismerkedéshez tartozik az a javaslat, hogy „Foglalj asztalt a konferencia estéin egy-egy vendéglátóhelyen, melyet rögzíts eseményként [pl. a Facebook-on! Fontold meg, hogy a meghívandókkal közölsz egy témát! Írd meg nekik, hogy korlátozott számban vendégeket is hozhatnak! A résztvevők számát kontrollálhatod az elektronikus esemény oldalán. Ha egyes embereket hívsz találkozóra, küldhetsz ebédmeghívást, de megbízhatsz konspirátorokat is, hogy hozzanak néhány érdekes embert magukkal.”
„Ha előadsz, a promócióval kb. annyi időt tölts, mint magával az előadás tartalmával (főként, ha egy nagyobb konferencián versenyzel a többi előadóval a figyelemért). Készíts esemény előtti teaser-t, például egy blogbejegyzést vagy infografikát, és oszd meg az összes közösségi médiában úgy, hogy tartalmazza a konferencia hashtag-jét. Add az előadásodra mutató linket az email-aláírásodhoz, különösen, ha konferenciabeszélgetésen veszel majd részt.
Támogasd előadásodat Twitterrel! Tegyél előadásod fontos diáira hashtag-et, melyekre hivatkozva kiegészítő információkat adhatsz az előadásod után. Így növelheted Twitter-követőid számát.
Készíts weboldalt a téma néhány alapvető információjával, illetve ehhez az eseményhez, témához tartozó feliratkozó e-mailes űrlappal. Előadásodban hivatkozz is e lehetőségre (megkaphatják diáidat és későbbi üzeneteidet). Ne feledd e feliratkozás-linket Twitteren is közzétenni a konferencia hashtag-jével együtt. Az előadásod Slideshare-linkjének közreadásáról se felejtkezz el.”

Nem idézek többet a remek összeállításból. Aki valamennyi ötletes javaslatot elolvasná, a KIT hírlevél felületén megteheti.