A hétköznapok szeretett mártírja
Az 1920-as megjelenés centenáriuma kapcsán új kiadással emlékezett meg a hazai könyvnyomtatás Kosáryné Réz Lola Filoména című első regényének megírásáról. A Nyugat nagyjai által is sokra tartott, épp, hogy huszonéves szerző egy regénypályázaton való indulás és győzelem fényözönében csillogtathatta meg a tudását első regényében, a Filoménában.
Kép forrása
Igen, jól sejti az olvasó, a Filoména egy rendkívül tartalmas név, mely az „Oxi-féle névdelejező tudomány” szerint beteljesíti hordozóján a Nomen est Omen bölcsességet. Szent Filoména tizenegy évesen került a római császár börtönébe, mivel Jézus mátkájaként nem kívánt a császár jegyese is lenni, melyre válaszul a nagyhatalmú világúr először börtönbe vetetette, majd látva az erős hitre alapozott ellenszegülést, többféle módon megkínoztatta. Az egyházi leírások szerint Filmoména minden kínzást egyetlen karcolás nélkül élt túl, mire a császár úgy berágott, hogy végül lefejeztette a Krisztus-követő lányt.
Kosáryné Réz Lola is bizonyára azért választotta főhősnőjének a Filoména nevet, mert reá is kivételesen nehéz megpróbáltatások várnak az életben. Mélyszegénység, sanyarú sors egy bányászfalu legalján, majd cselédsors, tovább menve pedig küzdelmes házasság, anyaság. Az alázatosság regénye ez, melyben a gyengének tűnő lány és a belőle felcseperedő asszony, valójában a mindvégig erős és hősies, önfeláldozó nő alakja formálódik ki.
A regényre nemcsak a történetmesélés szépséges fonala, de a nyelvvel való magas mesterségbeli tudás megvalósítása miatt is felfigyeltek egykor, s tették ezt az elmúlt száz évben már sokszor. Egy kritikus találóan és tömören így fogalmaz Kosáryné Réz Lola stílusáról: „Magabiztosan és gazdaságosan bánik a nyelvvel: műve erős, költői atmoszféráját nagyrészt apró gyakorlati tudnivalókból és szigorú, pontos megfigyelésekből építi fel. Mondatainak, bekezdéseinek senki máséval össze nem téveszthető melódiája van, ugyanakkor szituációteremő ereje is megbízható.”
Kép forrása
Igen, jól sejti az olvasó, a Filoména egy rendkívül tartalmas név, mely az „Oxi-féle névdelejező tudomány” szerint beteljesíti hordozóján a Nomen est Omen bölcsességet. Szent Filoména tizenegy évesen került a római császár börtönébe, mivel Jézus mátkájaként nem kívánt a császár jegyese is lenni, melyre válaszul a nagyhatalmú világúr először börtönbe vetetette, majd látva az erős hitre alapozott ellenszegülést, többféle módon megkínoztatta. Az egyházi leírások szerint Filmoména minden kínzást egyetlen karcolás nélkül élt túl, mire a császár úgy berágott, hogy végül lefejeztette a Krisztus-követő lányt.
Kosáryné Réz Lola is bizonyára azért választotta főhősnőjének a Filoména nevet, mert reá is kivételesen nehéz megpróbáltatások várnak az életben. Mélyszegénység, sanyarú sors egy bányászfalu legalján, majd cselédsors, tovább menve pedig küzdelmes házasság, anyaság. Az alázatosság regénye ez, melyben a gyengének tűnő lány és a belőle felcseperedő asszony, valójában a mindvégig erős és hősies, önfeláldozó nő alakja formálódik ki.
A regényre nemcsak a történetmesélés szépséges fonala, de a nyelvvel való magas mesterségbeli tudás megvalósítása miatt is felfigyeltek egykor, s tették ezt az elmúlt száz évben már sokszor. Egy kritikus találóan és tömören így fogalmaz Kosáryné Réz Lola stílusáról: „Magabiztosan és gazdaságosan bánik a nyelvvel: műve erős, költői atmoszféráját nagyrészt apró gyakorlati tudnivalókból és szigorú, pontos megfigyelésekből építi fel. Mondatainak, bekezdéseinek senki máséval össze nem téveszthető melódiája van, ugyanakkor szituációteremő ereje is megbízható.”
Egypercesek
Kösd össze a várost a saját történeteddel!
Hetedik alkalommal újra itt a városi elbeszélés-pályázata, az Álljon meg egy novellára!
Íme a Múzeumpalota
Hiánypótló kiadvány jelent meg a Magyar Nemzeti Múzeum épületéről
Másfélmilliárdos kötet
A legősibb könyvek egyikét bocsátják árverésre Londonban